JASNÁ CHVÍĽKA VNÍMANIA
Martin Vlado
(Sen ortodoxného kávičkára)
Interart,
Košice 2000
Je veľmi
málo autorov, ktorých podstata literárnej činnosti spočíva v tvorbe kratších,
povedzme, žartovných básnických žánrov, ako sú epigram, aforizmus alebo
sentencia. Avšak v tomto prípade dvojnásobne platí staré známe pravidlo, že
menej je viac. Renomovaní autori ako Pavol Janík alebo Peter Gregor, ktorí sú
aj básnici, sú excelentnými tvorcami spomínaných žánrov a ich tvorba je pre
nich ťažisková.
V súčasnosti
k známym menám pribudlo nové - Martin Vlado. Debutoval básnickou zbierkou
Prskavky (1997), ktorá obsahovala hravé texty oscilujúce na rozhraní „klasickej“
básne a uvedených kratších foriem. M. Vlado je známy najmä z pravidelného publikovania
na„zadnej" strane Literárneho týždenníka v rubrike Literárium.
Sám autor
pokladá epigram za rovnocenný kvalitnej básni, čo je v určitom zmysle
problematické tvrdenie, ktoré môže slúžiť ako predmet diskusie. Ide zrejme o
žánre svojrázneho charakteru, ktoré sú sotva porovnateľné. Vladovo hodnotenie
je namieste, kým naráža na pretrvávajúce zaraďovanie týchto útvarov k nižším,
menejcenným žánrom.
Prístup
autora, hierarchia hodnôt, ktorú si zvolil, rozmetá mnohé pochybnosti. Je
nesporne sympatické, že tvorbu krátkych útvarov nechápe ako kratochvíľnu
záležitosť, je to pre neho aktivita, takpovediac, na plný úväzok.
Vladove
texty sú akési duchovné reflexy prameniace z momentálneho rozpoloženia vnímavého
subjektu. Svojím rozsahom priamoúmerné jasným chvíľkam odhaľovania súvislostí
vzťahov a podstát vecí. Autorovi ide o zachytenie inšpirácie v stave zrodu, v
momente, v ktorom vznikol prekvapivý nápad, náhle zistenie: „Po prečítaní knihy / príbeh zaniká / po vypití
fľaše / vzniká."
Vladove
epigramy sa dotýkajú rozličných oblastí spoločenského života, ale aj rozličných
zákutí autorovho prežívania skutočnosti. Prostredníctvom epigramov sa vyrovnáva
s vlastnými dispozíciami aj indispozíciami: „Všetko? / pýta sa zo zvyku /
slečna v pokladnici našich potravín // namôjdušu / že raz neprikývnem." Metafora a dvojzmyselnosť sa často
vytvárajú na celej ploche textu. Niekedy autorovi postačí jediné slovo, aby
vyjadril dvojakú podstatu tej istej veci, alebo paradox, aby dokázal reagovať
na viacero odlišných problémov: „Nedajte
sa zmoneypulovať."
Darí sa mu
zachytávať aj zdanlivo odlišné problémy, medzi ktorými je veľmi vzdialená
súvislosť. Časť Vladových textov sa orientuje aj na spracúvanie náboženských
námetov. Autor si odľahčeným, sebaironizujúcim dotykom s otázkami viery
špecifikuje individuálny vzťah k Bohu. Aj tento predmetný vzťah, hoci je
v ňom prítomný ironický nádych, podlieha premenám. Raz sa tvorca štylizuje
do pozície renegáta a ostrého kritika cirkevnej pretvárky, nazdáva sa, „že najlepší odborníci / na manželstvo / sú
katolícki kňazi", inokedy má tento vzťah charakter mementa, pokory a
bázne vyplývajúcej z nesúladu s božskými princípmi: „Mŕtvemu ktorý nepríde / do neba / a nestretne sa s bohom / hovoríme
nebohý.“ Niekedy sa Vladovi podarí presah
z času do bezčasovosti, pomocou prirovnania odkryje to, čo inak uniká: „... krížik na jej tele / oveľa oveľa smutnejší /
ako ten môj / ktorý nenosím."
Ďalšie
námety, ktoré v zbierke epigramov zarezonujú, sú rozpracované „oveľa
úspornejšie“.Ide predovšetkým o pijanské námety, ktoré núkajú plné dúšky smutnosmiešnych
situácií, prudkých povznesení, ale aj ochudobnení:„V hoteli sme celú noc / presedeli pri fľaši / a napriek tomu som ráno
/ zaplatil za nocľah..."
Okruh
námetov, ktorých spoločným menovateľom sú ľúbostný cit a láska, je poznamenaný
pocitom nenaplnenia a smútku, ktorý častokrát nezachráni nijaký nadhľad alebo ironický
odstup. Odlišný charakter má cyklus nazvaný Písmená, situovaný v závere útlej
zbierky Kafédrála. Autor sa snaží
vyhmatať určité vlastnosti fyzickej podoby písmen. Ich svojráznemu tvaru
pripisuje schopnosti a dispozície k nejakej činnosti: „... keď sa i / postaví na hlavu / tak kričí..." Jednotlivé písmená
autor vlastne antropomorfizuje a zbližuje s ľudským svetom. Tento zámer
korešponduje s jeho citom pre slovo, s vierou v jeho schopnosť prihovárať
sa... a osloviť. Na ploche celej zbierky sa mu tak vydarila, obrazne
povedané, „horizontálna“ metafora.
Sen ortodoxného
kávičkára sa priblížil k naplneniu. Slovo sa stalo telom, alebo ako to už v
epigramoch býva, telo sa stalo teľaťom.
JAROSLAV
VLNKA