Martin Vlado

PARK ANGELINUM

Kristína Rybárová – Agentúra K, Košice 2001

 

Báseň je umenie vidieť detail, vnímať ako jedinečný obyčajný okamih straty a odchodu. Je zvečnenie - tak ako fotografia, zachytáva jediný moment, na ktorý sa nedá zabudnúť, nemožno ho v spomienkach obísť, ktorý skrátka jednoznačne prekračuje abstraktnú hodnotu faktu. Ako však dokazuje táto zbierka Martina Vlada, momenty večnosti môžu mať nielen duchovný, ale aj duchaplný charakter.

Básne sú stelesnením nekonečna, mýtom, ktorý chce nahradiť všetko. Učia nás vidieť život v nespočetných jednotlivostiach - možno až šialene zázračne. A básnici sú najväčšími tvorcami mýtov. Chcú objaviť v jednotlivom podstatu všetkého. Odhaliť v kúsku ušľachtilej matérie svetovosť, neponížiteľnú a nepopierateľnú pravdu. Preto je pre básnika večnou témou smrť, zánik, koniec: z premenlivého robí večné; z večného pominuteľnú udalosť, chvíľkový odraz. Zvečňovanie pominuteľného a zvecňovanie nekonečného sú, koniec koncov, dva protipóly, bez ktorých by sa svet pravdepodobne zrútil.

Martin Vlado si obzvlášť všíma mýtus konca a začiatku, hranicu medzi skutočnosťou sveta tu a toho tam, ktorá je ostrá, no predsa neviditeľná, nepoznateľná dopredu. Rozdiel medzi hyperbolou a mýtom nie je však celkom zrejmý. Mýty mútia i umývajú, vyzdvihujú spomedzi nepreberného množstva, organizujú systém nanovo: to sú naše ľudské neistoty. Chceme ich odstraňovať. No je vždy dobré mať všetko presne rozškatuľkované, nemať v rezerve dáke tajomstvá, ktoré ešte len objavíme, raz, keď to bude treba? Sme civilizáciou, ktorá zredukovala metafyzické momenty na obyčajnú štatistiku. Zosystematizovali sme, čo sa dalo, ale stali sme sa tým lepšími, máme viac priestoru, sme šťastnejší? Je to otázka, ktorá je na večnú polemiku. Šťastie je po izolácii znovu vstúpiť do dialógu. Po získaní identity byť schopný vystúpiť zo samoty a dať ju do hry.

Nová zbierka Martina Vlada má viaceré, dĺžkou a svojou povahou rozdielne časti (anjel, chlapec a anjelik, števo, ten čo ti plače v očiach som ja, cintorín je skvelé miesto, oli). Jeho park nie je len lunapark, kde často vidno skôr mŕtve rekvizity, ktorým sa pomocou mechanického pohonu usilu-

jeme dodať dojem živého hmýrenia. Vladov park je „park angelinum" v tom najpresnejšom zmysle slova. Anjeli, ktorí nás sprevádzajú, sú bytosti s poetickým duchom, symbolizujú pozitívne dobrodružstvo prekročenia zákonov, podľa ktorých funguje tento svet. Hrdinami jeho básní sú v tomto duchu vydedenci (babky, cigánsky chlapec, hluchonemý Števo). Vyšinutí ľudia na okraji spoločnosti, tí mimo reality „zdravých a silných". Pokúša sa hľadať krásu ich existencie. Ich dočasné, pomocné zmysly života, ktoré im pomáhajú prežiť zo dňa na deň, sú možno omnoho stabilnejšie ako ciele tých, čo si namýšľajú, že sú patrične zaistení a ukotvení. (Pozoruhodná, s ohľadom na názov zbierky je báseň o dievčatku, ktoré bolo anjelikom a vďaka dopravnej nehode sa ním stalo až naveky. Dokazuje, že Vlado sa nebojí toho, čo možno znie príliš triviálne a bulvárno-emocionálne. Vie to totiž uchopiť s ľahkosťou, ktorá vydáva svedectvo o ruke majstra.)

Autorovo básnické memento mori nás upozorňuje, že tých veľkých chvíľ je naozaj málo, všíma

si tie, ktoré nás stretajú každý deň, hoci my sa im vyhýbame, silou-mocou chceme patriť inam. („ak sa ťa dotkne smrť / dotkni sa jej / keď na teba dýchne / dýchni si do dlaní dlane pošúchaj / a pridaj do kroku  /tá čo ju ešte dnes / stretneš / nemá rada / jahody v januári" (s. 14)) Dotýkanie sa hviezd na zem spadnutých je tu dovolené. Ich príťažlivosť je neodolateľná...

Časť nazvaná „cintorín je skvelé miesto“ je geniálnym zamyslením sa nad tým, čo často obchádzame. Martin Vlado má ďaleko od morbídneho sarkazmu, ktorý je takou lacnou náplasťou na krehkosť a labilitu mnohých svetákov. Vlado je veľmi subtílny a keď vyslovuje toto konštatovanie, dopĺňa ho takto: „cintorín je skvelé miesto / pre odpočinok mojej duše / no po smrti by som aj ja rád / oddychoval v nebi“ (s. 49). Aforisticky preklenuje terajšie malichernosti a pozerá sa za pozemský horizont.

Zbierku zakončuje autor temer príbehovým textom „viete podľa čoho sa pozná dobrý človek?“, ktorý celkom odvádza čitateľovu pozornosť od metafyzických tém a vracia ho do víru všedností, no celkom dôležitých práve preto, že sa pri nich nepýtame „prečo“, ale ich prežívame -s neskrývanou radosťou a uvoľnením. A možno práve tam je riešenie dočasnosti, pretože práve pri dobrom človeku nachádzame to, čo potrebujeme pre väčšie ciele: výbavu na dlhšiu cestu cez neobíditeľné životné prekážky, skrze všetky možné strádania i strácania.

MARTIN GAJDOŠ