PODĽA ČOHO SA POZNÁ DOBRÝ ČLOVEK?
Martin
Vlado
Agentúra
K, Košice 2001
Martin Vlado je básnik z Košíc. Publikoval od roku 1990, hlavne časopisecky. Roku 1997 vyšiel jeho debut Prskavky (malé básne do tmy), roku 2000 zbierka Kafédrála (sen ortodoxného kávičkára). V civilnom povolaní pôsobí ako pedagóg na Technickej univerzite na Katedre tvárnenia kovov. Roku 2001 vydal ďalšiu knihu - Park angelinum. Zbierka má šesť častí: Anjel, Chlapec a anjelik, Števo, Ten čo ti plače v očiach som ja, Cintorín je skvelé miesto a šiestu časť Oli, ktorá obsahuje iba jednu báseň.
V Anjelovi sú štyri krátke básne, ktoré
spája fenomén smrti. Najvydarenejšia je táto: „smrť príde pomaly / dlho ťa bude
prehovárať / v kuchyni v prednej izbe / aj v zadnej – miťovej // alebo príde
a ihneď / vyrazíte / obaja / s očami od horúčky // a možno iba / kývne keď
sa ráno väčšmi ako inokedy / vykloníš z obloka."
Chlapec a anjelik ukrýva päť krátkych
básnických textov. Sú o tajomstve spoznávania. Je v nich dráždivá sviežosť
detstva, chlapčenskej mladosti, kus umenia „chytiť
cigaretu / medzi palec a ukazovák /
tak aby dlaň / cítila oheň". časť Chlapec a anjelik sa končí
smutnou básňou o smrti malého dievčaťa, ktoré aj za živa bolo „taký milý / rozkošný anjelik".
Števo. šesť básní o hluchonemom čudákovi,
ku ktorému si Vlado niekedy prisadne „na
kus ticha". Vladovými očami pozorujeme trpký život človeka, ktorý „sa hnevá s bohom / vzal mu mamu / chodí za
ňou každý deň / z krčmy rovno do neba". Napokon Števo umiera, „už ho našli // (až v tretej izbe) // v tretej
izbe / na druhom / svete // je zrazu / všetko také jednoduché".
Ten čo ti plače v očiach som ja
obsahuje štrnásť rôznych básní, z ktorých vyžaruje podobná atmosféra. Pocity
chladu doplnené zimným slnkom a zasneženou krajinou vravia, že „žena
ktorá nebolí ako keby nebola // bolesť ktorú ti spôsobuje je dôležitá /
ako spoveď vo veľkom týždni / tá ktorá nebolí akoby nebola". Vlado nás
upozorni na milé babky, ktoré od smädu pijú mlieko, „prisnije sa im / nebo / nevyčkajú / ani na poštára". Autorovi
sa do týchto textov podarilo zakomponovať výrazný statický prvok a akési
zvláštne upokojujúce ticho.
Cintorín je skvelé miesto, štyri básne
o smrti, so smrťou. Hľa, básnik vraví: „po
smrti som popol // daj si ma /na klavír vedľa / popolníka
// a ja ti budem / voňať // po všetkých tých / petrách a dalilách".
Vlado si uvedomuje vlastnú smrteľnosť, v skratke píše: „cintorín je skvelé miesto / pre odpočinok mojej duše / no po smrti by
som aj ja rád / oddychoval v nebi."
Viete podľa čoho sa pozná dobrý človek?
Tak sa volá jediná báseň poslednej časti nazvanej Oli. Je to momentka o ľuďoch,
ktorí si môžu rozumieť a porozumieť i napriek jazykovej bariére, v tomto prípade
Slováci a Dán. Táto báseň je odvážnou výzvou v dobe, keď si už nerozumejú ani
používatelia rovnakého jazyka. Teda aby sme si porozumeli, treba zmeniť prístup,
na forme až tak nezáleží.
Martinovi Vladovi sa na krátkom
priestore podarilo vynikajúco zachytiť atmosféru vecí, scén, príhod, ktoré
zažil, počul, videl. Vlado je básnikom pozorovateľom. Texty zasadzuje do
domáceho prostredia. Nenápadne používa slová ako predná izba, pálenka, babky,
mlieko, krčma. Tieto slová nie sú stavebnými kameňmi textu, ale presne zapadajú
na svoje miesta, dotvárajú atmosféru. Vlado neanalyzuje. Nepýta sa, neodpovedá,
konštatuje, hoci niekedy ponúkne alternatívy. Nerozuzľuje otázky, nerieši
problémy. Vlado nepointuje, nedáva návody. Konce básní obohacuje niekedy až
bizarnými obrázkami: „tá čo ju ešte dnes
/ stretneš / nemá rada / jahody v januári“ (Hovorí o smrti.)
Tieto „pointy" niekedy básniam vtláčajú absurdný rozmer.
Vlado je vyzretým autorom, má svoj štýl, atmosféru, slovník. Písať o tom, že sa
jeho zbierka nestratí, je v dobe, keď už krásna literatúra patrí na perifériu
spoločenského života, asi bezpredmetné.
ŠTEFAN CHRAPPA